Monday, 12 November 2012


RANCANGAN PENGAJARAH HARIAN (RPH)



RANCANGAN  PELAJARAN  HARIAN
BAHASA  MELAYU  TAHUN  6

Tarikh                                  :  2  November  2012
Hari                                      :  Jumaat
Masa                                     :  9.10 – 9.40  pagi  (30  minit)
Tahun                                    :  6  Mercury
Bilangan  Murid                    :  30  orang
Mata  Pelajaran                     :  Bahasa  Melayu
Tema                                     :  Sejarah
Tajuk                                     :  Mengetahui  dan  Menghargai  Bahan  Sejarah

HASIL  PEMBELAJARAN
Fokus  Utama                        :  6.4  Membaca  pantas  secara  luncur  untuk  mendapatkan  maklumat
                                                         yang  menyeluruh.
                                                 Aras  1
                                                 ii)  membaca  perenggan  pertama  dan  perenggan  akhir  dalam  suatu
                                                      teks  bagi  mendapatkan  maklumat.
Fokus  Sampingan                :  1.5  Memberikan  penjelasan  tentang  sesuatu  perkara  yang  tersurat  dan
                                                        tersirat  dengan  menggunakan  kata, ungkapan  dan  ayat  yang 
                                                        sesuai.
                                                 Aras  3
i)                    menyatakan  pengajaran  yang  terdapat  dalam  bahan  secara  analitis

Objektif                                         :  Pada  akhir  pelajaran  murid  dapat  :
1.      Membaca  petikan  dengan  sebutan  dan  intonasi  yang  betul
2.      Membaca  perenggan  pertama  dan  perenggan  akhir  dalam  suatu
teks  bagi  mendapatkan  maklumat
3.      Menyatakan  pengajaran  yang  terdapat  dalam  teks  secara  analitis
4.      Menghubungkaitkan  sebab  dan  akibat  dengan  memberikan  alasan  yang  rasional
Pengetahuan  Sedia  Ada  Murid  :  Murid-murid  pernah  mendengar  atau  membaca  cerita  tentang 
                                                         sejarah  dan  pernah  melihat  bahan-bahan  sejarah
Sistem  Bahasa                             :  Kosa  kata
-          artifak
-          memulihara
-          diwartakan
-          terpelihara
                                                        Tatabahasa  -  Kata  Penegas
Pengisian  Kurikulum                  :  Ilmu  -  Kajian  Tempatan
                                                        Nilai  Murni  -  Rasional
                                                                                 Patriotisme
Kemahiran  Bernilai  Tambah     :  Kemahiran  Berfikir  -  Mengenalpasti  idea  utama
                                                        Kecerdasan  Pelbagai
                                                        Pembelajaran  Kontekstual
                                                        Kemahiran  Belajar  Cara  Belajar
Bahan  Bantu  Mengajar             :  Buku  Teks  Bahasa  Melayu, Kad  Imbasan, Lembaran  Kerja  Murid
Pendekatan                                 :  Kesepaduan
Kaedah                                       :  Kumpulan
Teknik                                        :  Soal  Jawab







Langkah


Isi  Pelajaran

Aktiviti  Pengajaran  dan  Pembelajaran

Catatan


Aktiviti  Guru
Aktiviti  Murid


Set  Induksi
(3  minit)









Mengetahui  bahan-bahan  berkaitan  sejarah

1.      Guru meminta melihat benda maujud yang terdapat di atas meja

2.      Guru  mempamerkan  beberapa  keping  kad  imbasan  di  atas  papan  putih



3.      Guru  bertanyakan  kepada  murid-murid  apa  yang  mereka  faham  tentang  kad  imbasan  yang  dipamerkan  itu

4.      Guru  memilih  murid  secara  rawak  untuk  menjawab  soalan


1.      Murid menjawab pertanyaan guru

2.      Murid-murid dikehendaki  melihat  dan  memerhati  kad  imbasan  tersebut

3.      Murid  cuba  menjawab  pertanyaan 



4.      Murid  yang  terpilih  menjawab  pertanyaan  guru


BBM
Benda Maujud
Labu Sayung
Kad  Imbasan


KBT
Kontekstual

Kemahiran  Berfikir
Mengenalpasti  idea  utama


Langkah  1
(6  minit)





Penerangan  tentang  bahan-bahan  sejarah

  1. Guru  menjelaskan  kepada  murid  tentang  :
a)      Nama  tokoh
b)      Bangunan
c)      Tarih  atau  tahun

  1. Guru  bersoaljawab  dengan  murid  di  mana  maklumat  tentang  sejarah  boleh  dilihat  atau  diperolehi




  1. Murid  mendengar  penjelasan  guru  dengan  tekun  dan  teliti


  1. Murid  menjawab  pertanyaan  guru  mengikut  pemahaman  mereka



KBT
Kemahiran  Berfikir





Lngkah  2
(6  minit)









Membaca  petikan  dari  buku  teks  m/s  131

“Langkah  Memulihara  Tinggalan  Sejarah”

1.      Guru  meminta  murid  membaca  petikan  “Langkah  Memulihara  Tinggalan  Sejarah”

2.      Guru  memilih  beberapa  orang  murid  untuk  membaca  petikan  tersebut  secara  bergilir-gilir

1.      Murid  membaca  petikan  tersebut  dengan  senyap

2.      Murid-murid  yang  terpilih  dikehendaki  bergilir-gilir  membaca  petikan  dengan  intonasi  dan  sebutan  yang  jelas  dan  betul




BBM
Buku  Teks  BM


KBT
Verbal-linguistik

Langkah  3
(6  minit)

Mengumpul  data  atau  maklumat

1.      Guru  meminta  murid  mencari  perkataan-perkataan  baharu  yang  terdapat  dalam  petikan  yang  dibaca

2.      Guru  bersoaljawab  dengan  murid  maksud  perkataan  yang  diperolehi 


1.      Murid  menyenaraikan  perkataan-perkataan  baharu  yang  terdapat  dalam  petikan

Contoh  :
a)      artifak
b)      memulihara
c)      diwartakan
d)     terpelihara
e)      dimanfaatkan

2.      Murid  menjelaskan  maksud  perkataan  mengikut  pemahaman  mereka



BBM
Buku  Teks
BM


KBT
Interpersonal




Langkah  4
(6  minit)














Aktiviti  Penilaian

  1. Guru  mengedarkan  lembaran  kerja  kepada  murid-murid

Contoh  Soalan  :

a)      Membina  ayat  menggunakan  perkataan  yang  diberi

  1. Guru meminta beberapa orang murid membacakan ayat yang telah mereka bina


  1. Murid-murid  menjawab  lembaran  kerja  yang  diberi  dengan  tekun  dan  teliti




  1. Murid membacakan ayat yang dibina dengan jelas


BBM
Lembaran  Kerja  Murid

Penutup
(3  minit)




Merumus  pengajaran  dan  nilai  murni

  1. Guru  merumuskan  pengajaran  yang  dipelajari  hari  ini  dan  mengaitkan  dengan  nilai-nilai  murni

  1. Sebagai  pengukuhan  guru  menunjukkan beberapa  keping  gambar  yang  berkaitan  dengan  tajuk  kepada  murid-murid




  1.  Murid  mendengar  penjelasan  guru  dengan  tekun

  1. Murid  melihat  gambar  yang  ditunjukkan  guru  dengan  penuh  perhatian

NILAI  MURNI
Rasional
Patriotisme


10 comments:

  1. salam puan,RPH pun ni dapat digunakan oleh guru-guru baru sebagai contoh.Tahniah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih...semoga dapat dimanfaatkan bersama, InsyaAllah

      Delete
  2. Sangat berguna untuk panduan guru-guru...

    ReplyDelete
  3. RPH yang baik dan menarik.blog yang cantik dan kemas..tahniah

    ReplyDelete
  4. terima kasih cikgu....adrian sintek, masih banyak yang perlu diperbaiki lagi...

    ReplyDelete
  5. you're most welcome....cikgu cheok beegok

    ReplyDelete